Topić: Povećanje cijene obuke i polaganja vozačkih ispita neće smanjiti broj prometnih nesreća u BiH

vozačka dozvola, josip topić, autoškola
Nacrt odluke o jedinstvenim minimalnim budžetskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozače uskoro će se naći na stolu Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, nakon čega se očekuje stupanje na snagu novih cijena polaganja vozačkih ispita.

Razgovorali smo sa Josipom Topićem iz Autoškole "Topić" Jajce o ovoj problematici, ali i stručnosti i načinu izvođenju nastave.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U nastavku pročitajte njegovo mišljenje o svemu tome:

Osposobljavanje kandidata za vozače motornih vozila, kako je za Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH propisano, je djelatnost od posebnoga društvenoga značaja i kao takva djelatnost sigurno je potrebno da država kroz svoje institucije iznađe načina da na najveću moguću razinu podigne kvalitetu osposobljavanja.

Sigurno je da je jedan od načina i uvođenje reda u cijeni obuke kandidata za vozače, a i cijenu polaganja vozačkoga ispita.

Međutim, kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače ne ovisi isključivo o cijeni, postoje i drugi čimbenici koji se trebaju primijeniti da bih kvaliteta osposobljavanja kandidata bila na višem nivou. Pogrešan je pristup osposobljavanje, a samim time i autoškole, kao i osobe koje realiziraju programe osposobljavanja povezivati uopće s prometnim nesrećama.

Potrebno je dodatno naglasiti da je osposobljavanje temeljeno na programu osposobljavanja, a provjeru nivoa znanja provode Ministarstva obrazovanja RS, Županijska i Odjel za obrazovanje Brčko Distrikta.

To znači da je polaganje vozačkoga ispita pod ingerencijom ministarstava obrazovanja. Program osposobljavanja propisan je Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BIH, program jest temeljni dokument osposobljavanja, međutim ključni problem je procjena znanja.

Polaganjem vozačkoga ispita znanje se ocjenjuje na dva načina: - ispit znanja iz poznavanja sigurnosti prometa na cestama i provodi se ispitnim testovima i ispit znanja iz upravljanja vozilom i provodi se u vozilu koje provodi ispitivač iz upravljanja vozilom.

Ministarstvo prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine izdalo je katalog ispitnih pitanja za polaganje vozačkih ispita. Taj katalog sadrži pitanja iz tri područja: 320 pitanja iz teoretskoga dijela, 110 pitanja iz prometnih znakova i 110 pitanja raskrižja.

(http://www.mkt.gov.ba/dokumenti/ostalo/Archive.aspx?langTag=hr-HR&pageIndex=1 )

Odgovorno tvrdim da u Bosna i Hercegovini od kako se provode vozački ispiti, pitanja za polaganje vozačkih ispita nisu bila jednostavnija. A to znači da ta pitanja ne nude kandidatima dovoljno znanje iz kojega bih kandidati, a onda i vozači, mogli primijeniti sva prometna pravila.

U ispitnim pitanjima nedostaje niz radnijih u prometu koje su bitne za sigurno upravljanje vozilom (prestrojavanje, skretanje, vožnja po brzoj cesti, vožnje po auto cesti i drugo. Didaktički kriteriji koji se primjenjuju u izradi ispitnih pitanja nisu primijenjeni i pitanja su postavljena na razini poznavanja deklarativnoga znanja.

Ispit iz upravljanja vozilom provodi ispitivač iz upravljanja vozilom, to su osobe koje su stekle licencu ispitivača iz upravljanja vozilom. programi za stjecanje licence za ispitivača iz upravljanja vozilom su nekompletni ne nude područja koja su prevažna za znati ocijeniti znanje.

Međutim, zbog samoga sustava i načina stjecanja licence ispitivača, kao i načina imenovanja ispitivača za rad u ispitnoj komisiji daje doprinos tome da se danas vrlo jednostavno položi vozački ispit ,odnosno uz minimalno znanje kandidata.

Svakako da to sigurno neki instruktori iskorištavaju i pomažu u tome da se sa što manje znanja položi vozački ispit. Ključni problem nije osposobljavanje kandidata za vozače, nego je problem polaganje vozačkoga ispita, odnosno problem organizacija koje provode ispit i kriterija znanja na ispitu.

Nije rijetko da ispitivači imaju manje znanja od instruktora vožnje, tijekom ispita se plaše se svojih postupaka oko iznošenja ocjene jer ne znaju argumentirati greške. Imenovanje ispitivača se provodi po političkoj linije a ne po stručnoj liniji.

Iz svega navedenoga cijena obuke ni na koji način neće utjecati na kvalitetu osposobljavanja.

Sve aktivnosti, kada je u pitanju osposobljavanje i provedba ispita treba usmjeriti u dva smjera:

- pod hitno izmijeniti testove za polaganje vozačkih ispita, uključiti institucije, organizacije koje se bave metodologijom izrade ispitnih pitanja, a pitanja treba da obuvate sve sadržaje iz programa osposobljavanja,

- promijeniti program za stjecanja licenci ispitivača iz upravljanja vozilom, koji bih pored stručnih kriterija imao i kriterije iz područja koja se odnose na ocjenu znanja. (dokimologija) kriteriji za imenovanja komisije za ispite isključivo stručnost, nikakva politička, stranačka pripadnost.

Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH je propisano da se izrade jedinstvenim minimalnim budžetskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela.

Sigurno da će ta mjera uvesti reda u poslovanje autoškola s financijskoga aspekta, o čemu sam još prije pisao. I to je dobro. Danas na tržištu imate da Vam autoškole na godišnjem nivou osposobe preko dvijestotine učenika s dva instruktora vožnje ne prikažu promet više od 50.000 i samim time izbjegavaju ulazak u PDV sustav.