PROPOVIJED C 3. Korizmena nedjelja
U današnjem Evanđelju šokira nas Isus s izjavom: «Ako vi tako nastavite kao do sada - tada i vama također prijeti propast.» Tu ćete možda vi zastati i odmah prinijeti masu prigovora. To je jednostavno prejeftino i nepravedno - jednostavno sve strpati pod isti kalup. Što znači zapravo «propast»? Kako trebamo razumjeti ovu Isusovu izjavu?
Obratite se i vjerujte Evanđelju
Na Pepelnicu su si dali mnogi kršćani nacrtati na čelo križ od pepela. - s izrekom: «Prisjeti se čovječe da si prah i da ćeš se opet u prah vratiti.» Ili: «Obratite se i vjerujte Evanđelju!» Ove dvije rečenice trebaju nam biti i ostati pratioci i opomena u 40-dnevnom uskrsnom vremenu pokore.
U odnosu na današnje Evanđelje - s izrekom koju smo čuli i Isusovim izjednačenju - smijemo i moramo mi činjenicu i pitanje o propasti, o osobnoj smrti, dozvati u svijest.
Od filozofa Martina Heideggera potječe rečenica: «Tek što čovjek dođe do života, tim je dovoljno star za umrijeti.» Smrt iznenađuje i prati nas iz dana u dan. Naročito drastično u slikama i vijestima o katastrofama i ratovima s mnogo žrtava. Ili pak kada nam bliski ljudi od danas do sutra bivaju ugrabljeni i zahvaćeni podmuklom bolešću. Ili kada saobraćajne nesreće od jednog do drugog trenutka okončaju životne planove i ciljeve bližnjih. Mi svi se nalazimo na istom putu. Niti jedan ne može pobjeći sudbini smrti.
Plaća i kazna
Isus govori nesumnjivo o plaći i kazni više puta prilikom dolaska Božjeg kraljevstva. To znači sud i veličanstvo istovremeno. On se ustručava izjednačiti ovaj dolazak sa zemaljskom nagradom i zemaljskom kaznom. Isus osporava istodobno također svako pravo ljudi na Božju plaću. Bog daje također i zadnjem, jer je dobar (usp. Mt 20, 1-15). Svojom propovijedi Isus nas oslobađa od svakog «trgovačkog razmišljanja» u odnosu na Boga, ali i od svakog straha. On nas hrabri da odluke za naše životno opredijeljenje donesemo iz dana u dan ili obnovimo tj. učvrstimo. Ovoj odluci pripada i poziv na obraćenje.
Poziv na obraćenje
Ovaj poziv na obraćenje ne vrijedi samo za vjerne ljude koji se nalaze u Crkvi i službi Božjoj. Ne, to vrijedi za sve ljude. Bilo bi lakomisleno kada bi shvaćali obraćenje samo za nas kršćane, za nas vjerne ljude. Božja riječ - Božji poziv na obraćenje - upravljena je svim ljudima, bez obzira na kulturu i religiju. Tako pripada i misao posta i povratka (novog osmišljenja) suštinskim elementima u gotovo svim religijama svijeta.
Ostanimo pak danas mirno kod nas samih: Obraćenje na koje nas Isus poziva i koje upravo u vrijeme posta zauzima jedno tako istaknuto mjesto - mora kod nas, kod mene samog, kod svakog od nas započeti. Uvijek ponovno. Jesam li na dobrom putu? Ne potrebujem li jednu korekturu u mom životnom planu? Dozvolimo se mirno - upravo u ovim danima - učiniti također nesigurnim i priupitati se:
«Kako izgleda s mojim drvom života? Kako izgleda s mojim planovima? Kako s mojom vjerom? Kako s mojim djelima milosrđa, mojem udjelu na solidarnosti ozdravljenja koje i ja pospješujem?
Kako izgleda s mojom odgovornošću i pozvanjem kao kršteni kršćanin - u slavljenju i učvršćivanju sakramenata, također i sakramentu pomirenja? U svjedočenju i priznanju koje u zajedničkim Božjim službama nedjeljom trebam i smijem izjaviti? Kako izgleda s mojom voljom za pomirenje - također kao jednim znakom obraćenja? Pomirenje sa samim sobom, s bližnjima, s Bogom?
Obraćenje znači: životu dati jedan novi pravac
Obraćenje znači također: promijeniti jednu ili drugu prividnu «malenkost» u našem životu, njoj dati jedan drugi pravac, ili pojačati započeti dobar pravac. Poneka «malenkost» je već promijenila i spasila život.
Obraćenje znači također: Boga ne objašnjavati već smjeti iskusiti (usp. Mojsije ispred gorućeg grma, Pavao pred Damaskom).
Obraćenje znači: odustati od kumira ovoga svijeta, ostati skeptičan u odnosu na privredne bogove konzumiranja i kulturu razonode.
Obraćenje znači na kraju: vjerovati u obećanje za izbavljenje, u mjesto kod Boga, u odgovore na tako mnoga pitanja ljudi o njihovoj sudbini i njihovom cilju.
Mi trebamo ozbiljno uzeti današnju opomenu Isusa i ne relativirati ili lakomisleno protumačiti. Istovremeno smijemo vjerovati i graditi na obećanju Isusa Krista: «Ja sam s vama u sve dane svijeta» i «Ja sam vam pripremio jedno mjesto kod Oca.»
P. Lorenz Voith
Prijevod s njemačkog: Katica Kiš