FOTO Zijah A. Sokolović: Mostar je najgladniji promjena
S njom je proputovao svijet, o ideji glume i kazališta, a tu ideju umjetnosti koju je osmislio izvodi još nekoliko glumaca širom svijeta. Od brojnih nagrada koje je za nju osvojio, izdvajamo je i da je na Međunarodnom festivalu komedije "Mostarska liska", čiji je Narodno pozorište Mostar organizator, Sokolović 2007. osvojio Veliku lisku za najboljeg glumca festivala.
Ulaznice za "Majstorsku glumačku radionicu" u Studiju 64 NPM-a bile su rasprodane nekoliko dana unaprijed. Publika je bila zbunjena: je li to predstava - ako je predstava kako to da je cijena programa 3,50 KM? Je li to neko njegovo predavanje, je li to samo za glumce, je li interaktivni program s publikom..., šta je to? Sjajna predstava!
Oni koji su bili na programu, mogli su uživati u dva sata smijeha, zabave, ali i razmišljanja Glumca o glumi i umjetnosti, o načinu rada jednog kazališta, o smislu njegovog postojanja, o tome kako, ako je teatar po Aristotelovoj definiciji "Vrijeme - Prostor - Radnja", mi možemo razmišljati o stvarnosti, o ulogama koje imamo u svakodnevnom životu - i uštedjeti vrijeme.
Vrijeme - prostor-radnja po Aristotelovoj definiciji čini teatar, ali i naš se život sastoji od ta tri elementa: vremena, prostora i radnje... Što je prva dramska radnja' Život!
Pozorište/kazalište je postojalo prije svih religija. Kazalište je društvena konvencija, ono u jednom gradu postoji jer za njim postoji potreba, i ako ne ideš u kazalište ne negiraš samo sebe, nego i grad kao takav, smatra Sokolović. Sve je pozorište/kazalište/teatar, kaže Sokolović, a umjetnost ima izuzetnu snagu jer je tu živ čovjek okrenut prema živom čovjeku. Bila je to i lekcija kako ‘čitati' predstavu jer ako to ne znamo, onda nismo spremni konzumirati umjetnost na način na koji nas ona može mijenjati. Jer, kazalište je napravljeno da bi se ljudi pokrenuli - i u glavi.
"Ovo ‘majstorska' u nazivu ‘Majstorska glumačka radionica' nekako je više moj osobni odnos do samoga sebe. Ustvari to je jedan pokušaj da se u formi jednog kazališnog događaja ili u formi kazališne predstave na jedan komunikativan, duhovit, a informativan način u dijaloškoj formi porazgovara sa gledateljima i objasnimo funkciju kazališta danas ili funkciju kazališta u povijesnom smislu, ili da pokušamo da prikažemo funkciju zanimanja glumca danas, odnosno proces kroz koji glumac mora proći da bi napravio neku ulogu. I ono što je, mislim, najinteresantnije - malo porazgovarati s ljudima na koji način funkcionira jedna predstava, na koji način funkcioniraju glumci u jednoj predstavi ili jednoj ideji režisera ili pisca i teksta koji glumci govore.
Odnosno, koliko je sad ta sama predstava i kazalište kao jedna umjetnost, bliska stvarnosti u kojoj živimo. Da li je to nešto što predstavlja dio stvarnosti pa stavljeno u iluziju ili je iluzija u stvarnosti? Ali ono što je elementarno za glumačke radionice to je da je naš život isto tako sastavljen od svih onih elemenata od kojih je sastavljen jedan glumački poziv ili glumačko zanimanje. U tom prostoru će se kretati sve te glumačke radionice. One su isključivo za ljude koje interesuje pozorište/teatar/kazalište/gledališče, za ljude koji interesuje taj proces, za ljude koji žele nešto novo da nauče, vide ili upoznaju, i, na kraju krajeva da se, ako govorimo o meni kao o nekoj osobi koja je obilježila kazališni svijet, nekako bliže upoznamo: kako ja mislim, razmišljam, stvaram, i na kraju, kako sam učio neke studente po svijetu kako da glume danas", kaže Sokolović.
Ovaj je teatarski program održan po prvi put u Mostaru: održan je u Studiju 64 Narodnog pozorišta Mostar. Zašto je izabrao Narodno pozorište Mostar i Studio 64 (sa 64 mjesta), a zanimanje publike bilo je ogromno?
"Opredijelio sam se za Mostar zato što imam osjećaj da su nekako ljudi u ovom prostoru najgladniji nekih promjena, najgladniji su nekih stvari koje se događaju u svijetu, najgladniji su da nešto doznaju o tome što je kazalište jer mislim da se ta neka funkcija vremenom i događajima koji su mnogo jači od njih, izgubila u vremenu. Mala scena zato što je to potreba da se u nekom malom prostoru intimno razmijene neke informacije i uspostavi dijaloška forma. Čim je to nešto veliko, dobiva neku drugu dimenziju i poruku samim time što je prostor između mene i gledatelja jako veliki", kaže Sokolović.
U Mostaru je predstavio i knjigu "Glumac... je glumac... je glumac": bilo je puno više onih koji su knjigu željeli imati, od broja knjiga na stolu.
"Ta je knjiga jedan dobar primjer ili izuzetna mogućnost, pisani dokument o tome kako ja razmišljam o kazalištu, o glumi ili o glumcima..., sve je to stavljeno u knjigu i zbog predstave ‘Glumac... je glumac... je glumac', koja se igra 38 godina, je interesantno: dakle, neki pisani element govori o tome o čemu ja danas raspravljam u svojoj prolaznosti kroz ‘Majstorsku glumačku radionicu", kaže Glumac.
Direktor Narodnog pozorišta Mostar Almir Mujkanović kaže da nije bilo potrebno biti posebno kreativan i mudar pa biti domaćinom jednog ovakvog programa. Između ostalog, Zijah A. Sokolović je na festivalu "Mostarska liska" osvojio tri Velike liske za najboljeg glumca. Zato ugostiti glumca koji, uz druge programe, jednu predstavu koju je sam napisao igra 38 godina, više od 1600 puta, Narodnom pozorištu Mostar je, kao javnoj ustanovi kulture, ne samo čast nego i obaveza prema gradu i publici.
Svi oni koji nisu uspjeli nabaviti ulaznicu za program "Majstorska glumačka radionica" Zijaha A. Sokolovića u Studiju 64 Narodnog pozorišta Mostar, napomena: program ćemo ponoviti sljedećeg mjeseca, a datum izvedbe ćemo uskoro objaviti.
Zijah A. Sokolović: Bio profesor glume na Bruckner univerzitetu u Linzu, Umjetničkoj Akademiji u Osijeku, gostujući profesor na doktorskim studijama Akademije Umjetnosti u Beogradu, Ambasador dobre volje UNDP-a, osnivač TheArto projekta u Salzburgu i Zagrebu.