FOTO Strast njegovih deset desetljeća življenja doslovce pršti s djela Emila Bobanovića Čolića
Njegova je velika samostalna izložba dvaju ciklusa, s ukupno 54 slike različnih formata, uokvirene pod imenom Strast za životom, u Galeriji Aluminij otvorena u sklopu Mostarskoga proljeća - Dana Matice hrvatske Mostar, a zajedničkoj organizaciji Matice, Galerije, te Filozofskoga i Fakulteta PMOZ-a Sveučilišta u Mostaru.
Dinamična Bobanovićeva djela, na koja likovni poklonici reagiraju s nepodijeljenim oduševljenjem, ispunila su obadva galerijska salona, a riječ je o ciklusu imena Ptice, te o ciklusu rađenomu crnim nanosima na jarko-crvenim podlogama. Kataloške su osvrte napisali povjesničari umjetnosti dr. Antun Karaman i Marin Ivanović, a genijalnost postava djela u prostoru potpisuje povjesničarka umjetnosti Barbara Martinović.
- Istinsku očaranost produbio je promatranjem galebova. Za odlaska s ocem na ribanje dolijetali su oni ponekad bliže čamcu, a ponekad su ostajali na sigurnoj udaljenosti, no nikad ne bi ustuknuli kada im je zalogaj bio na dohvatu kljuna. On se divio sigurnosti koju su jednako uspješno iskazivali i u vladanju zrakom i u plovidbi morem, sjajno se snalazeći u potpuno oprečnim zadatostima. Na trenutke su se činili preveć mirnima i ravnodušnima prema svemu što ih okružuje, a onda bi, u trenu, vrlo žustro, čak silovito, polijetali prema mogućemu plijenu ili uzlijetali, glasajući se, u visine - kazao je sinoć Karaman, na kojega se mlađi kolega Ivanović nadovezuje presjekom slikareva stvaranja, zaključujući kako je autor od početaka vrlo blizak minimalizmu, čija će se načela, u većoj ili manjoj mjeri, očitovati i u kasnijim radovima.
- Bobanović Čolić je početkom 2000-ih započeo s gestualnim apstrakcijama u plavim i crvenim tonovima koje je nazvao Duhom djetinjstva. Konačno, iznova usustavljene crnom bojom, slike iz ciklusa Ptice, započete prije pet godina, maštovitim su prikazom rečenoga motiva. Ti radovi predstavljaju proživljene događaje i pročišćene emocije, testamentarno svjedočanstvo vlastitosti za koje su osnovne boje, poput crne i plave, gotovo osobnim znamenom i najboljim nositeljem značenja djetinjstva. Tu su slike gestualnih crnih nanosa na crvenim teksturiranim podlogama koje pulsiraju novim životom, vrućim dahom i strastvenom dušom u tijelu devedesetogodišnjaka - nadahnuto je govorio Ivanović, zaključivši kako je Bobanovićevo stvaranje odrazom njegove materijalizirane strasti, mladenačkoga damara koji se opire usudu vremena.
Neskriveno zadovoljstvo uspješno zajedničkom organizacijom četiriju prijateljskih ustanova koje oplemenjuju gradsku kulturu, u ime Predsjedništva MH Mostar izrazio je dr. Gordan Jurišić, pozdravivši doajena hrvatskoga, odnosno mediteranskoga slikarstva.
Poručivši kako mu se čini da se slikar ciljano skrio u krhkomu tijelu tek kako bi nas zavarao, sve dok mu ne vidimo platna s kojih pršti čista strast i dok ne progovori glasom snage koju se u desetomu desetljeću života posebno respektira, direktor Galerije Aluminij Darko Juka izložbu je i službeno proglasio otvorenom.
Inače, Emil Bobanović Čolić rođen je 1926. u Kuni, na poluotoku Pelješcu. Školu primijenjene umjetnosti, u klasi Ante Kaštelančića, završio je u Splitu. Jedno je vrijeme radio kao nastavnik u Mostaru, a onda se zaputio u Zagreb gdje je diplomirao slikarstvo kod Mladena Veže i književnost kod dr. Marina Franičevića u Zagrebu. Izlagao je dosad u mnoštvu zemalja svijeta, na desecima samostalnih i skupnih izložbi, a u Firenci je 2001. godine, na svjetskoj izložbi Biennale internazionale dell' arte contemporanea, nagrađen medaljom Lorenzo il Magnifico i diplomom u selekciji skulptura. Dobitnikom je i brojnih drugih nagrada i priznanja. Živi i stvara na Pelješcu, u Labinu i u talijanskoj Monzi.
Postav će za besplatno razgledanje ostati dostupnim do 21. ovoga mjeseca, svakim djelatnim danom u razdoblju od 7 do 20, te subotom od 9 do 14 sati, a digitalna inačica izložbenoga kataloga dostupnom je na sljedećoj poveznici.
Više fotografija pogledajte OVDJE.
Vezani članci