PROPOVIJED C 5. Uskrsna nedjelja

Vidi originalni članak
«Ljubite jedni druge, kao što sam vas ja ljubio!»

Preopterećenje?
Kada je sv. Alfons od Liguori bilježio pravila reda redemptorista, bio je pritisnut od svojih nekih duhovnih prijatelja, što je ustanovio, po uzoru na sv. Franju, strogu praksu siromaštva. Alfons je to opovrgnuo s objašnjenjem:
«Ja ne bih želio biti kopač grobova tako mnogih Ananija...(Ananija i Safira su po apostolskoj pripovijesti, zadržali jedan dio svoga imetka i onda mrtvi pali na zemlju kada ih je Petar ispitivao zbog njihove laži. Dj 5,1-11) Alfons je bio svjestan da suviše veliki ideali vode do neiskrenosti.
Sličnu nelagodnost dobijem ja kada čitam u evanđelju:
«Jednu novu zapovijed vam dajem: ljubite jedni druge kao što sam vas ja ljubio!» Time polaže Isus prečku tako visoko da se većina mora osjećati preopterećena kada si uzme ovo k srcu. Konačno, ovaj primjer nam se stavlja slikovito pred oči u svakom križu. On je sa svojom ljubavlju išao do skrajnosti.
Iako nas ova zapovijed u ovom apsolutnom zahtijevu preopterećuje, sadrži ipak najvažniji Isusov primjer. Mi ne možemo to izbjeći, a da o tome ne raspravljamo. S aspektom preopterećenja htio bih usporediti tri gledišta koja nam mogu pomoći da usvojimo izazov ove zapovijedi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jasan cilj potiče
Prvo, od pomoći je mali, jasan i pregledan cilj. Svaka i svaki koji se bave sportom, kako bi ostali u formi, ugledaju se na bilo koji način u one učitelje sporta, koji postižu posebne uspjehe. Iako znaju da sami neće nikad postići jedan rekord, daju se ipak od njih motivirati, koji ih tjeraju do skrajnosti, kao bi stigli na svoj cilj. Također i nama godi ugledati se na onoga koji je sa svojom ljubavlju išao do skrajnosti, upravo tada, kada nas ljubav stoji samosvladavanja.

Malim početi
Drugo, smijemo si mirno staviti pred oči: također i Isus je počeo u malom. Kako nam biblija dozvoljava razotkriti njegove obiteljske odnose, moramo predpostaviti da su njegovi roditelji i rodbina, češće nego jednom poradi njega, okretali se u krugu, napr. kada je on bio 12 godina star. Ali i odrasli Isus nije pristajao kao izvjesak obitelji. Danas bi se pribrojio prije jednoj alternativnoj sceni.
Mi smijemo pretpostaviti da je Isus prvo do onoga izrastao i sazreo na kraju njegovog kratkog života, čemu se mi divimo.

Dva lica
Isus u biblijskoj pripovijesti ima za mene najmanje dva različita lica. Na jednoj stani susrećem jednog čovjeka s nevjerojatnom mirnoćom i zračenjem. Sa svojom otvorenošću za sve, povukao je na svoju strnu najviše ljudi. Na drugoj strani doživljavam ja u njemu jednog čvrstog borca koji se suprostavlja autoritetima svojega vremena, jednog, koji je izravno govorio, nazvavši pobožne farizeje leglo gujino i usporedio ih obijeljenim grobovima. Često se povlači. Moli mnogo, rva se s Bogom, rva se sa svojim pozvanjem, mora pronaći svoj osobni put tek u unutrašnjoj borbi.
Kada mi sagledamo «nastajućeg Isusa» tada mi možemo od njega učiti, kako se dolazi na cilj, koji nam je zadao u svojoj zapovijedi ljubavi. Što je dobro i pravo ne leži često tako jasno ispred nas, kako si mi to često želimo. Nama nije ušteđeno također traženje i rvanje.

Ljubiti znači ići jednim putem
Danas je Majčin dan. Mi zahvaljujemo našim majkama za sve što su za nas na sebe natovarile. Vjerojatno nezna niti jedan čovjek zaista, što je od svoje majke - a također i od oca - zahtijevao i tažio u toku svojega života. Predpostavlja se da također i roditelji nisu odmah svemu izgovorili radosno DA i AMEN. Često su se za to i samo morali boriti, te smo im zato danas zahvalni. Bilo je nečega što su ostali dužni svojoj djeci iz neimaštine ili nedostatka boljeg znanja. Također i to je dio njihovog i našega života, jedan dio njihovog i našega puta ljubavi.
Kada mi uzmemo Isusovu zapovijed ljubavi k srcu, trebamo si predočiti, da je ljubav uvijek jedna put kojim trebamo ići, jedan put s ogradama i preprekama, sa zavojima i križištima. Na Isusu vidimo kako možemo prebroditi ovaj put. Unutrašnja i vanjska borba nije ni njemu bila ušteđena.

Što je ljubav?
Još treće, postalo je meni važno na Isusovoj zapovijedi ljubavi: to je riječica «kao»: Ljubite jedni druge, kao što sam ja ljubio vas.
Sa svim velikim riječima se može mnogo toga interpretirati. Što sve već nije ljudima ponuđeno kao istina ili kao sloboda. Slično je i s riječju ljubav. Kao što je Pilat s pravom postavio pitanje:»Što je istina?», moramo i mi također postaviti pitanje: «Što je ljubav?»
Nebrojeni odgovori su mogući, nebrojeni odgovori će se i dati. Svaki čovjek traži za sebe svoj vlastiti odgovor. Vjerojatno znači uvijek nešto drugo kada netko kaže: «Ja te ljubim».

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Primjer sam vam dao
Isus nije ostavio definiciju kako se upotrebljava riječ ljubav. On je nama samo dao jedan primjer, jedan primjer, kojega ne možemo prijeći, preko kojega se mi uvijek ponovno spotičemo. Njegov primjer ima mnoge plohe: k tomu pripada naklonost puna ljubavi prema ljudima koji su ga susreli, naročito prema bolesnima, siromašnima, malenima, potisnutima osjećajem krivice.
K tome pripada prijateljstvo, povjerljivost i blizina, kao napr. prema Petru, Ivanu ili Mariji Magdaleni.
K tome pripadaju susreti kao s Nikodemom, Jairusom ili farizejem Šimunom.
K tome pripada također i njegova ponovljavana odlučnost da ide putem jednog proroka i konačno da ne izbjegne križu.
U ovo «kao» njegove ljubavi otkrio sam mnogo nježnosti, strasti, mnogo poštovanja i respekta prema svakom čovjeku i odlučnost. Sve ovo skupa biva održavano od jedne duboke unutrašnje povezanosti s Bogom...

Jednu novu zapovijed vam dajem
Ljubite jedni druge kao što sam vas ja ljubio...
Ja želim sebi i želim vama da mi rastemo u ovoj ljubavi. Da i djeca koja potrebuju puno ljubavi, postaju odrasli, koja ne samo da ljubav konzumiraju nego da ju i mogu dati.
Da iz odraslih postanu majčinski i očinski ljudi koji će se brinuti jedno o drugom i preuzeti odgovornost.
Da iz majki i očeva postanu bake i djedovi - ne samo u biološkom smislu - koji će slijedećim generacijama dati onu podršku i okvire potrebne za razvoj.
U tom smislu je ljubav više od jednog djela, više od držanja ili postavljanja. U tom smislu je ljubav jedan cjeloživotni izazov koji nam se uvijek ponovno postavlja. Na Isusu vidimo da se isplati, ići ovim putem.
P. Hans Hütter
Prijevod s njemačkog: Katica Kiš

 

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

 

 

Vezani članci